Guide til julen når du er kronisk syg

2/12-2018

December er ofte ensbetydende med travle kalendere, familiebesøg og våde fester. Det kan derfor være en hård tid at komme igennem med en kronisk sygdom. MEN jeg elsker december med alle de funklende lys, dekorerede bytorve, glæden over familietid og duften af gran. Jeg nyder de mange smukke haver, når jeg går aftentur med hunden og ser de nøgne træer, der lyses op af små bitte stjerner i mørket. Netop fordi december er mig så kær, har jeg lavet en lille guide til mig selv, så jeg kan navigere igennem december måneds julefrokoster, fester og nytårsfesten. For det handler jo en smule om at overleve og få det bedste ud af en – på mange måder – helt vidunderligt skøn, men også utrolig hård måned.

Hvordan kommer jeg så igennem julemåneden?

Jeg sænker mine standarder! Der er ingen, der forventer, at jeg disker op med tre slags småkager til kaffen, når jeg er syg, og familien kommer på julevisit. Så jeg nedjuster, hvor der kan nedjusteres, og accepterer, at huset ikke kan være konstant skinnende rent.

Jeg stresser ned! Det er aldrig hensigtsmæssigt at være stresset. Slet ikke når jeg nu har en følgesvend at slæbe rundt på. Jeg skal bare huske at planlægge og uddelegere mine gøremål til dem omkring mig – i mit tilfælde er det min mand og mine børn, når de kommer på besøg.

Jeg ”forsøger” at slænge mig! Især vi kvinder er generelt lidt for gode til at overhøre kroppens signaler, men jeg har lært på den hårde måde, hvor vigtigt det er, at jeg lytter til mine behov.

Mine tips til alle julens fester

Før festen
Husk at hvile dig, inden du tager af sted til fest. En “morfar” i sengen med nedrullede gardiner er lige, hvad din krop behøver for at den kan lade op til aftenens udskejelser – også selv om det kan være svært at få tid til.

Du behøver ikke lide for enhver pris. Accepter at du har nogle skavanker og til jer kvinder: drop stiletterne. Du ved jo, at benene vil takke dig senere på aftenen og manden elsker dig helt sikkert alligevel.

Selv om det er koldt derude, så prøv at undgå stram påklædning på benene, såsom strømpebukser. De resulterer nemlig i, at blodet ikke kan løbe ordentligt rundt, og så ender du med det sidste, du ønsker, når du er ude og have det sjovt: hævede ben. Dem får vi jo allerede bare ved at sidde en hel aften på en stol. Så husk den behagelige påklædning hvad enten du er mand eller kvinde.

Det er skam helt i orden at slå sig løs på dansegulvet, selv om du er syg. Du kan bedst selv lytte til kroppen og mærke, hvor meget du kan kaste dig ud i – og her er der selvfølgelig forskel på, om hvordan din sygdom er pt.

Det er altså okay at gå tidligt hjem! Du behøver ikke være den, der lukker og slukker, når nu du er syg.  Også selv om det er megasjovt og du hygger dig. Lyt til din krop – er du træt, så gå hjem!

Efter festen
Når du endelig er kommet hjem i din seng, er der ikke noget værre, end hvis du rammes af uro i benene. Men skulle de alligevel gøre det, så få din mand til at massere dig. Er der ingen til at dele livets gang med for tiden, så er et varmt bad altid kærkomment.

Dagen derpå
Hvis du ligner mig bare en smule, så vågner du op med en ordentlig omgang tømmermænd – også selv om du ikke drikker. Sørg for ikke at have en masse planer dagen derpå og gå en ekstra tur med hunden, veninden, vennen, kæresten eller bare dig selv.

Glædelig jul og pas godt på dig selv
Knus Lisbeth

”Sådan en dag i december

er det bedste jeg ved –

når den første sne daler langsomt ned.

Og man kan mærke at julen er rigtig på vej,

så sker der noget i mig. ”

”Der skal pyntes med stjerner & engle i snor,

et kalenderlys på hvert et bord.

Der er nisser og hjerter,

hvad mere skal der til?

Jo en dåse med julesne!”

Kilde: www.bibliotek.dk

 

DK/DARH/1811/0025/December 2018