Måske er det vigtigere at elske sig selv, når man er kronisk syg

14/4-2018

At elske sig selv er vigtigt, især som kronisk syg. Det kan da heller ikke være så svært, kan det? Men faktisk har mange svært ved at holde af sig selv og bære over med sig selv, selvom de er kærlige over for andre.

At elske sig selv er begyndelsen på en livslang romance (citat: Oscar Wilde)

Kærligheden og evnen til at elske er helt grundlæggende i vores liv. Men ofte har vi alt for stor fokus på vores kærlighed til andre – og for lidt fokus på kærligheden til os selv. Du skal lære at gøre dig uafhængig af alle de mentale bånd og forestillinger, som styrer dine tanker, dine følelser og din adfærd – også selvom du ikke er bevidst omkring dem.

Her er nogle af de råd, som psykologer giver i forhold til at lære at elske sig selv, og hvilken betydning det har, at vi gør en indsats for at elske os selv – også på trods af de ting, vi bærer rundt i rygsækken igennem livet.

Livet med leddegigt

Hvordan bliver du bedre til at elske dig selv?

  1. Lyt til dine egne følelser
    For mange er det nemt at sætte sig ind i andres følelser, men de har samtidig ingen fornemmelse af, hvad de selv føler. Hvis du ignorerer et barns følelser, vil dette barn føle sig uelsket. Og hvis du ignorerer dine egne følelser, får du samme resultat.
  2. Bær over med dine egne følelser og lyt til dem
    Hvis du er fordømmende over for, hvad du selv føler, vil dit indre føle sig afvist. Men hvis du er venlig, omsorgsfuld og forstående over for, hvad du føler, vil dit indre føle sig elsket af dig. Alle følelser fortæller noget – også de smertefulde.
  3. Udfør kærlige handlinger over for dig selv
    Lad andre vide, at du ikke vil finde dig i at blive dårligt behandlet. Når du omgås folk, som behandler dig ukærligt, skal du stå op for dig selv og din sag. Og efter en ukærlig oplevelse, skal du prøve at lære af den, så det ikke sker igen.
  4. Omgiv dig med kærlige mennesker
    Vi kan ikke altid vælge, hvem vi omgås. Men når det er muligt at vælge, så sørg for at du er sammen med omsorgsfulde og støttende mennesker, der accepterer dig. Derved føler du dig elsket, modsat hvis du omgiver dig med mennesker, der bekræfter dig i, at du ikke er værd at elske.
  5. Pas på din krop og din tid 
    Du vil føle dig elsket, hvis du sørger for at få ordentlig og sund mad, motion og god søvn. Når du ignorerer din krop, giver du dig selv den besked, at du ikke er værd at elske. På samme måde, hvis du tillader spildtid i dit liv og en kaotisk økonomi – også selv om det kan være svært rent økonomisk at få tingene til at hænge sammen, så kan en kaotisk økonomi være belastende for sjælen.
  6. Find et arbejde, du elsker
    Da vores arbejde fylder en stor del af vores tid, betyder det virkelig meget, at vi har et job, der tilfredsstiller os. Selv om jeg er syg, har arbejdet stor betydning for mig og min tid. Hvis du bliver ved med at tvinge dig selv til at beholde et job, som du ikke kan lide, sender du en besked til dig selv om, at du ikke er mere værd.
  7. Skab en god balance
    For lidt og for meget er usundt. Du skaber uro, hvis du f.eks. arbejder alt for meget, har for mange smerter og ikke lytter til kroppen. For at føle dig elsket og elskværdig gælder det om at finde en god balance i tilværelsen. Du skal også have tid til at nære krop og sjæl.

Så husk at E L S K E dig selv …
Knus Lisbeth

DK/DARH/1806/0015/juni 2018