Træthed – en overvældende og usynlig følge af leddegigt

19/9-2017

Leddegigt er en utrolig svær sygdom at forstå, og selvom jeg har haft den det meste af mit liv, forstår jeg den stadig ikke helt.

Men en af de ting, som jeg overhovedet ikke forstår ved sygdommen, er T R Æ T H E D E N.

Derfor bebrejder jeg heller ikke folk, når de undres ved den. Mange undrer sig over, at jeg i går kunne være aktiv i flere timer, men i dag ikke kan holde noget ud. Nogle gange er det nemmere at forklare, at jeg har ondt og smerter, end at sige at jeg er træt.

Her er nogle gode råd til, hvordan jeg håndterer trætheden.

Livet med leddegigt

Bliv klogere på din træthed

Tænk over hvornår du er mest træt, og om trætheden er lige udtalt hele tiden, eller er der nogle situationer, hvor trætheden træder i baggrunden, for eksempel fordi du besøger en af dine gode venner eller familiemedlemmer.

Find en form for motion, der passer til dig

Selvom det kan virke uoverskueligt, når man i forvejen er træt, så kan trætheden holdes nede ved at dyrke regelmæssig motion. Jeg er bedst til lange gåture, og jeg har altid min fysioterapeut med indover til mine øvelser, for vi er forskellige og vi har forskellige udgangspunkter. Tal med en fysioterapeut eller en personlig træner. Det kan være meget individuelt, hvilke træningsformer der tiltaler den enkelte.

Find balancen mellem aktivitet og hvile

Hvis trætheden fylder meget i din hverdag, må du acceptere, at du ikke kan klare ligeså mange aktiviteter i løbet af en dag, som du kunne før. Du kan læse om træthed her på Leddegigtportalen (link til side om træthed) og få endnu flere gode råd om balancen mellem aktivitet og hvile.

Lyt til kroppens signaler (eller lad være!)

Din krop sender dig signaler, der fortæller, om du er ved at overanstrenge dig selv. Lyt til kroppens signaler og tag en pause, hvis du har mulighed for det. Men du skal også være opmærksom på, at det kan være nødvendigt at trodse kroppens signaler for at deltage i fritidsaktiviteter og sociale begivenheder med familie og venner. Det giver nemlig en anden livskvalitet.

Få gode sovevaner

Når vi har ondt og smerter og er umådelig trætte, sover vi dårligt om natten. Gør hvad du kan for at få en god nattesøvn. Og følg de almindelige råd om god søvn, for eksempel at gå i seng på samme tidspunkt hver dag og undgå at spise en masse eller drikke kaffe lige før sengetid.

Jeg “prøver” selv at indføre alle fem råd i min hverdag – men jeg er også nødt til at være realistisk og sige, at ind imellem løber det hele af sporet, og så starter jeg forfra igen og igen… for det er nu engang det, som virker og giver størst effekt for mig.

Tak fordi at du læste med!
Lisbeth

DK/DARH/1801/0003/marts2018