Træthed

Mange med leddegigt oplever en særlig træthed, som i fagsprog kaldes fatigue (fatigue er fransk og betyder træt). Trætheden kan være så dominerende, at den for nogle er et større problem end smerterne. Heldigvis kan du gøre flere ting for at mindske trætheden:

Leddegigt og træthed

Hvad kan du gøre ved trætheden?

Bevæg dig
Du får mere energi, når du bruger energi. Derfor er det sådan, at selvom det kan synes uoverskueligt at skulle bevæge sig, når du er træt, kan et fysisk aktivt liv faktisk gøre dig mere frisk.

Slap af mellem aktiviteterne
Prioriter så vidt muligt det, der gør dig glad og giver dig energi. Ved du, at du skal lave noget, der trætter dig, kan du forsøge at planlægge det, så du har tid til hvile før og efter.

Få gode sovevaner
Du bør undgå flere ting, hvis du har svært ved at falde i søvn: Undgå alle skærme – tv, mobil, tablet, computer. Undgå at drikke koffeinholdige drikkevarer efter aftensmad. Pas også på med at spise for tæt på sovetid, da fordøjelsen sætter kroppen på overarbejde. Endelig hjælper det mange at gå i seng på nogenlunde samme tidspunkt hver dag.

Læs hvordan Lisbeth, der har leddegigt, håndterer sin træthed her.

Hvad skyldes trætheden ved leddegigt?

Man kender ikke den specifikke årsag til trætheden, der som nævnt også kaldes fatique. Der er dog en teori om, at når der er aktivitet i gigtsygdommen, udsættes din krop for ”stress”, og kroppen er altså på fysisk overarbejde for at bekæmpe betændelsestilstanden i leddene – også når du sover!

Læs hvad der sker i kroppen, når du har leddegigt, her.

DK/DARH/1801/0005/marts2018