Træthed og leddegigt

Mange med leddegigt oplever en særlig træthed, i fagsprog kaldet fatigue (fatigue er fransk og betyder træt). Trætheden kan være så dominerende, at den for nogle er et større problem end smerterne. Heldigvis kan du gøre flere ting for at mindske trætheden…

Leddegigt og træthed

Hvad kan du gøre ved trætheden?

Bevæg dig
Du får mere energi, når du bruger energi. Så selvom det kan synes uoverskueligt at skulle bevæge sig, når du er træt, kan et fysisk aktivt liv faktisk gøre dig mere frisk.

Slap af mellem aktiviteterne
Prioriter så vidt muligt det, der gør dig glad og giver dig energi. Ved du, at du skal lave noget, der trætter dig, kan du forsøge at planlægge det, så du har tid til hvile før og efter.

Få gode sovevaner
Du bør undgå flere ting, hvis du har svært ved at falde i søvn: Undgå alle skærme – tv, mobil, tablet, computer. Undgå at drikke koffeinholdige drikkevarer efter aftensmad. Og pas på med at spise for tæt på sovetid, da fordøjelsen sætter kroppen på overarbejde. Endelig hjælper det mange at gå i seng på nogenlunde samme tidspunkt hver dag.

Læs, hvordan Lisbeth, der har leddegigt, håndterer trætheden

Hvad skyldes trætheden ved leddegigt?

Man kender ikke den specifikke årsag til trætheden, også kaldet fatique. Men der er en teori om, at når der er aktivitet i gigtsygdommen, udsættes din krop for ”stress”. Kroppen er altså på fysisk overarbejde for at bekæmpe betændelsestilstanden i leddene – også når du sover!

Læs, hvad der sker i kroppen, når du har leddegigt

DK/DARH/1801/0005/marts2018