Mad, der kan lindre dine gigtsymptomer

Sund kost kan ikke erstatte medicinsk behandling af din leddegigt, men kan være med til at understøtte behandlingen. Og så er der især to slags kost, som har vist lindrende effekt på leddegigten. Se her.

Leddegigt og kost

Fisk

Omega 3 fedtsyrer kan have en lindrende virkning på symptomer ved inflammatoriske sygdomme som leddegigt. Omega 3 findes først og fremmest i fed fisk som laks, sild og ørred. Frossen og røget fisk indeholder også omega 3, ligesom fisk på dåse og skaldyr tæller med. Så spis det, du bedst kan lide. Bryder du dig ikke om fisk, kan du tage fiskeolie som kosttilskud.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du spiser fisk to gange om ugen som hovedret og flere gange om ugen som pålæg. I alt skal du gerne have 350 gram fisk om ugen. Heraf ca. 200 gram fed fisk som fx laks, ørred, makrel og sild.

Når du har leddegigt, må det daglige Omega 3-indtag meget gerne være på 2,4 til 2,7 gram. Det anbefales, at du spiser 2 g fiskeolie ved siden af din almindelige mad, også når du spiser fisk. En fiskeoliekapsel indeholder et gram Omega-3, så det svarer til to kapsler fiskeolie dagligt. Du bør være opmærksom på, at det typisk tager 12 uger før Omega 3 har fuld effekt.

Få inspiration til fiskeretter på Gigtforeningen.dk

Frugt og grønt

Al mad fra planteriget som frugt og grøntsager kan også være gavnlig mod inflammation.

DK/DARH/1801/0006/marts2018