Hvilke træningsformer er særligt gode, når du har leddegigt?

Som udgangspunkt kan du kaste dig ud i enhver form for motion eller træning, så længe du lytter til din krop. Det må bare aldrig gøre ondt i leddene, når du træner. Du må godt træne, selvom et led måske er hævet. Du skal bare tage hensyn til, at det hævede led ikke hæver yderligere og forværrer ledsmerterne.

Få inspiration til træningsformer, der er særligt gode for dig med leddegigt – og hvilke du bør undgå.

Svømning og leddegigt

Gode træningsformer for dig, der har leddegigt

Varmtvandsgymnastik er meget populært blandt folk med leddegigt, fordi det varme vand aflaster leddene, og man let kan bevæge sig igennem vandet. Husk, at holde fingrene samlet, når du laver gymnastik i vandet, så undgår du uhensigtsmæssige stræk i fingrene.

Andre gode træningsformer for dig med leddegigt, kan bl.a. være:

  • Balancetræning
  • Cykling
  • Dans
  • Gåture
  • Pilates
  • Ridning
  • Roning
  • Stavgang
  • Styrketræning
  • Svømning
  • Yoga

Træningsformer du bør undgå, når du har leddegigt

Når du har leddegigt, bør du være varsom med boldspil og kontaktsport, hvor du bliver udsat for pludselige bevægelser og belastning i yderstillinger. Pas generelt på med hop og spring. Vær også forsigtig med skulderøvelser, der kan belaste leddene uhensigtsmæssigt.

Denne tekst er udarbejdet og valideret af fysioterapeut Jens Ole Rasmussen.

DK/DARH/1801/0005/marts2018