Giv stressen plads til at ånde

28/10-2019

Jeg lever med stress alle døgnets 24 timer. Alligevel vil jeg ikke have, at det fylder hele mit liv.

I hverdagen bruger jeg nogle øvelsesteknikker, som jeg fik i forbindelse med et besøg hos en erhvervspsykolog for en del år siden. Stress er ofte forbundet med en kronisk sygdom som i mit tilfælde, og det kan også være, at du kender det som en funktionel lidelse.

Stress er jo på mange måder ligesom så mange andre følgesygdomme – det forbliver i rygsækken gennem hele livet og bliver en del af os. Det er her, at redskaberne fra erhvervspsykologen kommer i spil i min hverdag. I dag ved jeg, hvilke teknikker der fungerer bedst for mig. Det er resultatet af at have prøvet mig frem med de forskellige teknikker igennem flere år.

Hvad er stress?
Der er forskellige typer stress. Stress kan være psykologisk- og fysiologisk, langvarig- og kortvarig (sundhed.dk).

Stress skyldes de ændringer eller forandringer, der sker i vores krop eller hjerne, når vi belaster den via vores følelser og tanker. Disse ændringer udløser et stress-hormon, når vi presser os selv. Og når vi har presset os selv over en længere periode, kan det blive en kronisk lidelse – både fysisk og psykisk.

Stress er i dag alment kendt, men da jeg fik stress, var der ikke samme forståelse, og jeg fik derfor mange kommentarer som bl.a.:

  • Hvordan jeg kunne blive stresset af at gå hjemme?
  • Man kan da ikke blive stresset af de få timer, som du har
  • Jeg troede, at stress var forbeholdt folk, der virkelig arbejder

Kommentarer, der alle gjorde ondt, men som ikke var ondt ment. Mange vidste bare ikke bedre.

Jeg fik stress, fordi jeg ikke lyttede til kroppens signaler. I stedet ignorerede jeg dem – for søren, alt gør jo ondt altid, gør det ikke?

Det har kostet, og det koster fortsat, selvom jeg i dag arbejder med min stress hver eneste dag. Det har dog på ingen måder slået mig ud! Jeg sørger nemlig for at vælge øvelser, der virker, men også er sjove (og for udefrakommende mærkelige) i løbet af dagen.

Hvad gør jeg så?
Teknikkerne, som jeg bruger, er ikke for alle. De er nævnt nedenfor, men er ikke en liste af krav til dig. Jeg er jo ikke stresscoach, og derfor kan jeg ikke fortælle dig, om det også er de rigtige redskaber for dig. Til dét skal du kontakte en stressekspert. Jeg kan dog fortælle dig, hvad der fungerer for mig:

  • Roligt og afstressende musik, når jeg skal sove. Dét hjælper med at fortælle min krop, at den skal falde til ro. Noget jeg har lært efter mange års øvelse er, at sengen ikke er et ”slemt” sted for mig.
  • Jeg tænker altid en positiv tanke lige inden sengetid. Det gør, at jeg falder i søvn med en rar og dejlig følelse. Det giver samtidig grobund for at vågne op med samme gode fornemmelse.
  • Daglige gåture, som dog på ingen måde er hård fysisk aktivitet. Det skal være rolige og afslappende gåture, hvor jeg fokuserer på vejrtrækning og nuet.Massage kan lindre angst og stress (som tit også er forbundet). Der findes en hel masse tekniske termer, men faktum er, at det reducerer stress, angst og desperation. For mig handler det konkret om, at det hjælper mig med at finde ro i kroppen og få min hjerterytme i normalt tempo.
  • Søvn er en central rolle i vores hverdag og samtidig enorm vigtig for vores hjerne. Når min dag er stille og rolig, uden en masse konflikter, giver det mig en god nats søvn. Når vi sover, bliver vores hjerne skyllet igennem og gjort klar til næste dag – så husk et godt sovemiljø.
  • Jeg forsøger altid at nyde nuet i det, som jeg laver – og tage alt helt stille og roligt. Bliver min sygdom aktiv, eller jeg har meget om ørene, går jeg nemlig ned ret hurtigt.

Stressen ligger der altid, men den skal ikke styre mit liv!

Som du kan læse, gør jeg derfor meget ud af at forebygge og holde stressen nede, så den ikke overtager, og netop dét gør jeg ved at give den mere plads til at ånde!

Tak fordi du læste med!
Lisbeth

DK/DARH/1911/0006